ساسپنشن : اگر امتیاز این بخش را برای ساسپنشن پیچیده تر در نظر بگیریم ، زانتیا برنده قطعی می باشد اما از حیث کاربردی و جمع تمام فاکتورهای یک مجموعه ساسپنشن و در نظر گرفتن وظیفه اول سیستم تعلیق که همان پایداری خودرو بوده و وظیفه دوم که انعطاف ، نرمی و ایجاد شرایط مساعد برای سرنشین می باشد آوانته را می توان برنده این بخش دانست . کمپانی : شرکت خودرو سازی سیتروئن فرانسه از خودرو سازان مستقل و برتر اروپائی که در جایگاهی بسیار بالاتر از خودرو سازی هیوندای کره از زیر مجموعه های جنرال موتورز امریکا قرار دارد . ارگونومی : هیوندا آوانته با بهره گیری از متد های طراحی هزاره سوم ارگونومی ، خودروئی بسیار منطبق با شرایط فیزیکی کاربر بوده و به سختی می توان از هر حیث ارگونومی آن را مورد انتقاد قرار داد ، در ارگونومی خودرو زانتیا جذاب ترین بخش صندلی های آن بوده و سایر موارد دیگر را امروزه نمی توان با اصول روز منطبق دانست .

کارخانه مصرف سوخت این خودرو را به صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است که با توجه به شتاب پایین و وزن خودرو به نظر نمی رسد در شرایط واقعی قابل دستیابی باشد زیرا پارس اتوماتیک بیش از ۲۵۰ کیلوگرم از ۲۰۶ که صاحب اصلی موتور و گیربکس است سنگین تر است. در شرایط گوناگون ، رانندگی آوانته با بهره وری از طراحی مدرن تر ، با ایجاد دید و تسلط بیشتر برای راننده آسان تر بوده و راننده خودرو را بیشتر در اختیار خود می بیند . طراحی بدنه : هیوندای آوانته با بهره گرفتن از متد های ابتدای هزاره سوم صاحب طرحی مدرن تر در بدنه می باشد ، طراحی نیمه عضلانی ، آوانته را صاحب چهره ای کلاسیک و دو قوس ابتدا و انتهای آوانته به آن در کنار زیبائی جنبه اسپرتی بخشیده ، اما سیتروئن زانتیا صاحب طرحی متعلق به دهه 80 میلادی بوده و استفاده از خطوط مستقیم افقی با بدنه ای ساده و سرد آنرا در سطحی پائین تر از خودرو آوانته از این حیث قرار داده و آوانته موفق به کسب امتیاز این بخش می باشد . موتور : هر دو موتور ، 2 لیتری 2 میل سوپاپ با 16 سوپاپ و تزریق انژکتور می باشند اما موتور آوانته در بخش سوپاپ ها با بهره گیری از مکانیسم متغیر حرکت سوپاپ ( cvvt ) و همین طور طراحی مجموع موتور با متد های مدرن تر از موتور زانتیا در جایگاهی بالاتر از موتور زانتیا قرار دارد .

ارگونومی مناسب ، ترمز مطلوب ، پایداری و فرمان پذیری قابل قبول ، موتور و گیربکس مدرن ، پر قدرت و هماهنگ و همین طور ایمنی نسبتا مطلوب با عث می شود که بنده در میان این دو خودرو هیوندا آوانته را انتخاب کنم . آوانته با برتری 5 اسب در 500 دور بیشتر و 3 نیوتن متر تورک کمتر در 300 دور بیشتر در مجموع از حیث خوروجی نیرو با زانتیا تقریبا برابری می کند اما مصرف و آلایندگی کمتر و همین طور کارکرد ( ترین ) موتور آوانته نیز از موارد بسیار پر اهمیت و جذاب آنست . تست درایو : زانتیا با ورود خود در بازار ایران صاحب محبوبیت در میان مردم شد ، داشتن موتور پر توان ، ترمز استثنائی در زمان خود و همین طور انعطاف و نرمی از عوامل این محبوبیت بود ، به علاوه خوش نامی سیتروئن فرانسه و استثنائاتی که در آن همچون ساسپنشن با قابلیت تغییر ارتفاع و یا استقرار داشتن خودرو بر روی سه نقطه و حرکت بدون یک چرخ از این ویژگی ها بود . 2. پیچ تخلیهی روغن روی کارتل را با یک آچار مناسب باز کنید تا روغن مصرف شده و قدیمی به طور کامل تخلیه شود.

3. زمانی که روغن قدیمی کاملا تخلیه شد، پیچ ایمنی فیلتر روغن موتور برلیانس را با آچار مناسب باز کنید تا فیلتر روغن قدیمی خارج شود. مراقب باشید که اورینگ قدیمی هم خارج شود. اکنون اورینگ روغن جدید را با کمی روغن چرب کرده و در جایش قرار دهید. اگر سطح روغن پایینتر از علامت حداقل یا نزدیک به آن قرار دارد، مقداری روغن روغن مناسب برلیانس H330 (یا مخصوص سایر مدلهای برلیانس) اضافه کرده و بعد موتور را روشن کنید. این اتومبیل که در رده سدانهای سایز سی شهری و کوچک قرار دارد، اخیرا توسط یک وب سایت روسی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته که چکیدهای از آن را اینجا آوردهایم. قبل از این کار حتما یک ظرف مناسب و بزرگ تدارک دیده و آن را زیر پیچ تخلیهی کارتل قرار دهید تا روغن سوخته روی زمین نریزد. زمانی که عقربهی دمای موتور خودرو بین 80 تا 90 درجه سانتیگراد قرار گرفت، موتور را خاموش کرده و درب مخزن روغن موتور را بردارید. اگر چراغ پس از 10 ثانیه خاموش نشد، باید موتور برلیانس را خاموش کرده و خودروی خود را به یکی از تعمیرگاههای مجاز بکسل نمایید. پس از چند دقیقه که موتور کار کرد، آن را خاموش کرده و دوباره چند دقیقه صبر کنید.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد موتور زانتیا لطفا به بازدید از وب سایت ما.