رژیم کتوژنیک مناسب

راهنمایِ گام به گامِ رژیمِ کتوژنیک

به گفته دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک یا کتو رژیمی با کربوهیدرات پایین (کربوهیدرات شامل مواردی مثل نان، برنج، انواع شیرینی، سبزیجات نشاسته ای و …)، چربی بالا ( سیب زمینی ، کره بادام زمینی ، چیپس, کراکر، کوکی ، غذاهای سرخ شده – مانند مرخ سرخ شده،حلقه های پیاز, و ناگت ، بعضی از شیرینی ها, دونات ها و پیراشکی ها و … ) و درصدی پروتئین(کرهی بادامزمینی ، تخممرغ ، تن ماهی ، ماست چکیده یا یونانی ، تخمهی آفتابگردان ، تخمهی آفتابگردان ، عدس شیر ،تخمهی کدو ،بوقلمون ،ماهی ساردین ، پنیر کوتاژ و …) است . با هم مواردی که میتواند تلاشهای شما را در رژیم کتوژنیک تباه کند بررسی کردیم.

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟

قبلاً در خصوص رژیم کتوژنیک مطالب زیادی در این سایت نوشته ام همچنین در مقاله دیگری عنوان کرده ام که رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب نیست اما چون در این خصوص سوال می شود، تصمیم گرفتم در این مقاله بسیار ساده و مختصر جواب این سوال را بدم: در حقیقت اگر یکی از مشکلات یا موارد زیر را ندارید رژیم کتوژنیک برای شما مناسب است: -دوران بارداری و شیردهی -دیابت نوع ۱ -کودکان (بجز کودکان مبتلا به صرع که رژیم کتوژنیک جهت درمان تشنج آنها بکار می رود) -مشکلات کلیوی مثل دفع پروتئین – نقص در اکسیداسیون اسیدهای چرب – کمبود کارنیتین – ارگانیک اسیدمی ها – کمبود آنزیم پیروات کربوکسیلاز – هیپرلیپیدمی های فامیلیال (چربی خون بالای ارثی) – هیپوگلیسمی (قند خون ریر حد نرمال) – 

 

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟ میتوان به مواردی نظیر اسفناج، آووکادو، بادام و… به همین دلیل ممکن است مواد معدنی حیاتی زیادی نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم و … ممکن است فکر کنید که اگر در این رژیم از چربی و پروتئین به اندازه کافی استفاده کنید، روند خوبی را در رژیمتان پیش گرفته اید اما باید بدانید یکی از مشکلاتی که ممکن است در رژیم کتوژنیک به آن دچار شوید، یبوست است. مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک ممکن است برای کاهش تشکیل این پلاک ها و التهاب مفید باشد.

اما یک برنامه غذایی برای خودتان بنویسید که باید چه مواد غذایی را در طول روز مصرف کنید. تاثیر مثبت این رژیم بر روی دیابت نوع ۲ به این دلیل است، که کسانیکه از این رژیم استفاده میکنند دارای یک برنامه غذایی با چربی سالم زیاد و در مقابل کربوهیدرات و مواد قندی کم میباشند. همچنین در کبد، چربی را به کتون تبدیل می کند که میتواند انرژی را برای مغز فراهم کند. مصرف مکملهای غذایی مانند روغن MCT یا مکملهای کتون که در داروخانه موجود میباشند نیز میتواند به شما کمک کند. رژیم های کتوژنیک می توانند باعث کاهش شدید قند خون و انسولین شوند همراه با افزایش کتون ها، مزایای سلامتی فراوانی دارند.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم های غذایی کم چربی برتر باشد ، از جمله افزایش مصرف پروتئین ، که مزایای بی شماری را برای فرد فراهم می کند. فوت کردن در خوراکیها و نوشیدنیهای داغ همچون (چای، قهوه، شیر، سوپ) باعث ترکیب شدن دی اکسید کربن و اسیدهایی با غذا شده و در اثر این ترکیب مادهای مضر برای بدن ایجاد میشود که ترکیب آن با خون باعث به وجود آمدن پوکی استخوان، ضعف عضلانی، کمبود حافظه و ایجاد سنگ کلیه شده و همچنین بر روی باروری مردان نیز تأثیر سوء میگذارد.

در هر رژیم غذایی خطر از دست دادن عضله وجود دارد. یکی از دلایل این است که در کاهش وزن با رژیم کتوژنیک، میتوانید کاهش وزن بیشتری زیرا را به نسبت رژیمهای کم چرب داشته باشید، در حالتی که احساس گرسنگی نخواهید داشت. کربوهیدرات و چربی. حالا وقتی که کربوهیدراتش تموم بشه چه اتفاقی میافته؟ یعنی دقیقا بنویسید در هفته اول، دوم و سوم چه تغییراتی باید ایجاد کنید. اینکه بدانید رژیمی که امروز می گیرید چه اثراتی را بعداً بر بدنتان دارد بسیار مهم است. برای چندمین بار تکرار میکنم؛ در رژیم کتوژنیک باید میزان مصرف کربوهیدرات را بسیار کم و حتی نزدیک به صفر کرد. در واقع، تحقیقات نشان میدهد که رژیم کتوژنیک اگر جایگزین رژیمهای غذایی کمچرب شود، برای کاهش وزن بسیار موثر است.

 رژیم کتوژنیک محرک سرطان های وابسته به هورمون است و به هیچ وجه برای کاهش وزن توصیه نمیشه زیرا یکی از عواملی که سبب سرطان سینه و رحم و تخمدان و پروستات میشه افزایش استروژن در بدنه که این هورمون هم از تحمدان ترشح میشه هم از بافت چربی . برای جلوگیری از بالا رفتن کلسترول خون مصرف بیشتر از 36 عدد تخم مرغ در طول روز (به تنهایی یا مخلوط در غذاهای دیگر) توصیه نمی شود.

مصرف گلوکوز و دیگر منابع قند و کربوهیدرات بی نیاز خواهد شد. آغاز کتوژنیک یا عوض کردن آن با یک رژیم دیگر با عجله و سرعت، میتواند نامناسب باشد (به خصوص اگرشما چاق هستید). محصولات کتووانیلا کاملا کتویی است که میتوانید به راحتی بدون فکر کردن به میزان کربوهیدرات محصولات از آنها بهرهمند شوید.

نقطه دود پایین به این معنی نیست که شما نمی توانید از روغن برای سرخ کردن استفاده کنید. پس حتما نوشیدن آب را جدی بگیرید زیرا عدم نوشیدن آب به اندازه کافی، نه تنها از اشتباهات رژیم کتوژنیک است، بلکه می تواند سلامت عمومی بدن شما را نیز به خطر بیاندازد. چاشنی هایی که در ادامه در موردشون صحبت میشه معمولا اگر به اندازه ی یک یا دو قاشق غذاخوری ازشون استفاده بشه، 2 تا 5 گرم کربوهیدرات خالص دارن. اکنون می خواهید روزانه 200 گرم چربی مصرف کنید. در هر نصف پیمانه از آن، 2.4 گرم قند طبیعی و تنها 16 واحد کالری دریافت می شود. یک مطالعه نشان داد، افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک قرار دارند 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری دارند، وزن کم کردند.

رژیم کتوژنیک تخصصی دکتر روشن ضمیر رژیم آنلاین آردایت https://rdiet.ir/

دانلود رایگان مقاله

ایندکسر