5 روش برای دوری از لباس بن تن فرسودگی شغلی

بهگزارش مادلونگ در ایرانیکا، سالهای ۱۴۸ ه.ق/۷۶۵ م، ۱۵۱ ه.ق/۷۶۸ م، ۱۵۳ ه.ق/۷۷۰ م و ۱۵۹ ه.ق/۷۷۶ م و مدینه به جهت

توسط ISTGAHESHOMAREYEK در 18 شهریور 1401
بهگزارش مادلونگ در ایرانیکا، سالهای ۱۴۸ ه.ق/۷۶۵ م، ۱۵۱ ه.ق/۷۶۸ م، ۱۵۳ ه.ق/۷۷۰ م و ۱۵۹ ه.ق/۷۷۶ م و مدینه به جهت سال و محل تولدِ علی بن موسی ذکر شده، ولی از این میان، تاریخ نخستین اعتبار کمتری داراست و احتمالاً ناشی از پیشگویی پدربزرگش، جعفر صادق - که در به عبارتی سال درگذشت - باشد مبنی بر این که تولد جانشین پسرش، موسی، نزدیک است. از اثرها اهمیت دربارهٔ زندگینامهنویسی امامان شیعه است. دانشنامهٔ عالم اسلام صفت مَرسیّه را مربوط به انتساب وی به ناحیه مریس مصر و صفت نوبیّه را دربارهٔ انتسابش به منطقهٔ نوبه در آفریقا دانستهاست. بِیْهُم دائو در دانشنامهٔ اسلام دربارهٔ لقب «رضا» بیان می کند مأمون یک سری ماه پس از فراخواندنِ علی بن موسی به مرو، گام مهمی در انتصابِ علی بن موسی بهعنوان ولایتعهدیِ خلافت برداشت و تیتر «اَلرِّضا» را به او داد. سید جعفر مرتضی عاملی، مورخ شیعه، بر همین عقیده است که لقب «رضا» از سوی مأمون به جهت علی بن موسی بهکار رفتهاست، البته در عین اکنون بیان می کند که مأمون این لقب را از نامهٔ فَضْل بن سَهْل به علی بن موسی برای دعوت به مرو الهام گرفت که در آن نامه، علی بن موسی از سوی فضل بن سهل بهطور مطلق «رضا» نامیده شده بود. بهگفتهٔ ویلْفِرِد مادِلونْگ، پس از آنکه علی بن موسی ولایتعهدی را پذیرفت، از سوی مأمون به «رضا» ملقب شد. هنگامی که مأمون در ۲۰۱ ه.ق/۸۱۶ م تصمیم به ارتقای اقتدار مذهبی خویش دارای تصاحب عنوانِ «خَلیفَةُالله» و همزمان نامزدی علی بن موسی الرّضا به ولایتعهدی خلیفه و تغییر تحول رنگ رسمی دولت عباسی از سیاه به سبز گرفت، عباسیان بغداد اصلی مطرح کردن ابراهیم بن مَهدی بهعنوان خلیفه، به وی جواب دادند و مأمون را بهعنوان شاهزادهای که از سوی ایرانیان بازیچه شده بود، رد کردند. زمانی که مأمون در ۲۰۱ ه.ق/۸۱۶ م تصمیم گرفت توان مذهبی خود را حساس تصاحب عنوانِ «خَلیفَةُالله» و هم‌زمان نامزدی علی بن موسی الرّضا به ولایتعهدی خلیفه و تغییر رنگ قانونی دولت عباسی از سیاه به سبز ارتقا دهد، عباسیان بغداد با مطرح نمودن ابراهیم بن مَهدی بهعنوان خلیفه، به وی پاسخ دادند و مأمون را بهعنوان شاهزادهای که از سوی ایرانیان بازیچه شده بود، رد کردند. عنوانِ «اَلرِّضا مِنْ آلِ مُحَمَّد» یا این که «عضوِ مقبول از خانوادهٔ محمد»، به وسیله انقلابیان ضدِاموی شیعه، از جمله انقلابیان هاشمی از ۱۲۸-۱۳۲ ه.ق/۷۴۵-۷۵۰ م بهکار رفته بود، و بعد از آن از سوی علویان شیعه، علیهِ عباسیان به جهت ارجاع به اعضای خاندانِ هاشمی - یا این که بهطور ویژه به «علویان» - بود که گزینش ایشان بهعنوانِ خلیفه، رضایتِ جامعه - یا رضایتِ اشخاصی که ادعای مشروعیتِ خلیفه را پشتیبانی میکردند - را در پی داشت. در اینجا عمده به باز‌نگری وب وبسایت لباس بن تن ضد الكون باللغه العربية.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن