فرق تله فیلم و فیلم سینمایی 2023-06-26
تفاوت فیلم های سینمایی و تلویزیونی جدیدترین اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز ممتاز نیوز
1ـ هزینه تولید تلهفیلم کم است و گروه تولید آن با حداقل نفرات ممکن شکل میگیرد. ۵ـ بودجه تولید تلهفیلم از بخشهای دولتی و نیمه دولتی تامین میشود. ۱ـ هزینه تولید تلهفیلم کم است و گروه تولید آن با حداقل نفرات ممکن شکل میگیرد. معمولا قبل از ساخت سریال های تلویزیونی و اینترنتی، یک قسمت را به عنوان پایلوت پخش می کنند تا میزان واکنش های مثبت و منفی را نسبت به آن بسنجند. اگر واکنش ها مثبت باشد، فصل اول سریال به طور کامل ساخته و منتشر می شود و مابقی فصل ها هم به موفقیت فصل قبل از خود بستگی دارند، اما اگر واکنش ها نسبت به پایلوت منفی باشد و موفقیتی کسب نکند، سریال کنسل می شود.
۲ـ تلهفیلمها به صورت ادواری از شبکههای تلویزیونی و کابلی پخش میشود؛ نه این که مانند ایران تنها یکبار پخش شود. هیچ ایرادی ندارد که صدها تله فیلم ساخته شود، خوب است و بخشی از بحران معیشتی سینما را هم جبران میکند و میتواند توسط کارگردانان تازهکارتر و گاهی حرفهایها همچنین تله فیلمهایی ساخته شود. من استقبال میکنم و حتی خودم حاضرم بسازم، چرا که نه، اما مشروط بر اینکه عنوان فیلمسینمایی هرگز بر آن اطلاق نشود.
تلویزیون مهمترین وسیله توسعه فرهنگی در یک جامعه است و در شکلدهی به رفتارهای جمعی و فردی انسان، افزایش دامنه اطلاعات و آگاهی های اجتماعی و همچنین در تشویق و فعالیتهای اجتماعی ابزار قدرتمندی را تشکیل میدهد. 11ـ فیلمسازی از موضوعات جنجالی روز با فاصله اندک با زمان واقعی رویداد، یکی از کاربردهای اصلی تلهفیلم است. ۱۱ـ فیلمسازی از موضوعات جنجالی روز با فاصله اندک با زمان واقعی رویداد، یکی از کاربردهای اصلی تلهفیلم است. برنامه های تلویزیونی معمولا به این صورت هستند که یک نفر به عنوان مجری جلوی دوربین برنامه را اجرا می کند، معمولا برنامه ها در بعد چهارم اجرا می شوند یعنی مجری مستقیماً با مخاطبان خود سخن می گوید. برخی برنامه ها زنده هستند یعنی همزمان با ضبط، پخش می شوند.
به طور معمول صحنههای افتتاحیه هر فیلمی، کلیت داستان آن فیلم را به مخاطب نشان میدهد و خاطرنشان میکند که مخاطب باید در انتظار چه نوع فیلمی باشد و اینگونه تماشاچی را از نظر ذهنی آماده میکند. شیامالان در ابتدای فیلم یک فضای نیمه فانتزی با حال و هوای فیلمهای تینیجری خلق کرده است و بیشتر روی شخصیت دختر نوجوانی که عاشق کنسرت است زوم میکند. این فیلم سینمایی توسط کمپانی Blinding Edge Pictures در سال 2024 تولید و منتشر شده است.اگر به فیلم و سریال های روز دنیا علاقه دارید هم اکنون میتوانید این فیلم را به صورت دوبله و یا زیرنویس فارسی و سانسور شده از سایت فردیس فیلم دانلود و تماشا کنید.
برقصند و بکوبند و خلاصه چیزهایی هست در سینما که میتواند کمک کند تا فیلم سرپاتر شود و اینطور نابلدی خودشان را یک خرده در سینما ماست مالی میکنند ولی در تله فیلم دیگر این امکانات نیست و یک خرده سختتر است. ضبط سریال ها بصورت پیاپی و بدون وقفه انجام میشود و هر قسمت بصورت مجزا ضبط نمیشود به همین دلیل داستان کل سریال معمولا یک داستان بلند است که در هر قسمت بخشی از آن را میبینیم و باید منتظر انتشار قسمت های بعدی باشیم. معمولا سریال های نمایش خانگی بصورت هفتگی منتشر میشود و سریال های تلوزیون بصورت هر شب یک قسمت. برخی از کاربران به دلیل اینکه انتظار قسمت های بعدی را نکشند، علاقمند به تماشای سریال های تمام شده هستند. ما در مقاله ای بهترین سریال هایی که تمام قسمت های آنها منتشر شده را فهرست کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. 5ـ بودجه تولید تلهفیلم از بخشهای دولتی و نیمه دولتی تامین میشود.
همین سهمی که تهیهکنندگان برای خودشان در نظر میگیرند باعث شده دچار توهمی شوند در مورد خودشان. جالب است با خیلیهایشان که برخورد داشتم دیدم که خودشان را کارشناسان خبره فیلمنامه و کارگردانی میدانند، در حالی که هیچی سرشان نمیشود و این از آثارشان هم که میسازند و همه یک مشت جفنگ و حرف مفت است هم پیداست. (لطفا این را با همین صراحت بنویسید!) من البته نمیخواهم نقش تهیهکننده را زیرسؤال ببرم، به هیچ وجه.
سفر راهبردی امیر قطر به ایران
بخش مهمی از این تلهفیلمها به تولیدات مركز سیما فیلم تعلق داره كه در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی موفق به دریافت جوایز ارزشمندی شده. با این حال به نظر میرسد تولید و اكران تلهفیلم در كشور ما نیازمند حمایت بیشتریه. نویسنده و کارگردان این فیلم ام.نایت شیامالان نویسنده و کارگردانی شناخته شده در دنیای سینما است. بازیگرانی همچون جاش هارتنت در نقش کوپر، آریل دونوگه، سالکا شیامالان( دختر شیامالان)، هیلی میلز و آلیسئن پیل در این فیلم نقش آفرینی کردهاند.
سوژههای انسانی، فانتزیهایی را برای خود میسازند تا موقعیت خیالی خود را در ساختار اجتماعی نشان دهند. این فانتزیها در روایت فیلمهای سینمایی بازتولید میشوند. علاوه بر این آپاراتوس سینما از طریق ایدئولوژی مخاطب را به روایت فیلم میدوزد. هدف مقالهی حاضر آن است که فانتزی و ایدئولوژی موجود در روایت فیلم آقای هالو را تفسیر کند. بدین منظور چارچوب مفهومیای ملهم از نظریههای «ژاک لکان» درباره فانتز...
درباره عدم مذاکره با آمریکا اجماع ملی شکل گرفته است منافع ملی ایجاب میکند که..
به گزارش ایرنا،سینما اکنون در عرصه جهانی هنر به یک زبان مشترک در بین مخاطبان تبدل شده است و کارگردانان باید از این زبان مشترک برای معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشترین بهره ببرند. منتقدان معتقد بودند،در فیلم فارسی تنها شخصیت ها و بازیگران با گویش فارسی تکلم می کنند و هیچ نشانه و اثری از فرهنگ و تمدن ایران در آن وجود ندارد به همین علت نیز آن را ˈفیلم فارسیˈ قلمداد می کردند. در اوایل دهه 1970 میلادی، یک قاتل زنجیرهای به نام زودیاک با نامهها و پیامهای ... تصاویر فیلم به صورت قاب به قاب ثبت می شوند در حالی که تصاویر ویدیو یک جریان مداوم بوده و به صورت پیوسته ضبط می شود.
با تماشای این فیلم میتوانید به تفاوت آثار پیشین این کارگردان و آخرین اثرش «تله» پی ببرید. ام.نایت شیامالان کارگردانی است که در 1990 توانست با خلق آثاری نسبتا درخشان کارنامه قابل قبولی برای خود دست وپا کند. حس ششم، نشانهها و دهکده از جمله فیلمهای این کارگردان هستند. فیلمهایی که این کارگردان پیش از این ساخته در لیست فیلمهایی قرار میگیرند که هر کدام حرفی برای گفتن داشتهاند. این فیلمها توانستند رضایت و تحسین تماشاچی و منتقدان سینما را کسب کنند. منتها بسیاری این را در نظر نگرفتند و با سود زیادی که در این سالها برای خودشان درنظر گرفتند به تولیدات خیلی لطمه زدند و تلویزیون هم کمتر با اینها برخورد کرده.
در فیلم «تله» شیمالان قصه را به گونهای طراحی کرده است که به تماشاچی اطلاعات غلط میدهد. داستان فیلم «تله» از زمانی آغاز می شود که یک مرد به همراه دخترش به کنسرت میرود. در این کنسرت و در اطراف محل کنسرت به طور غیرمعمولی تعداد زیادی مأمور پلیس به چشم میخورد. مرد که به خاطر حضور پلیس کنجکاو شده بعد از پرس و جو در مییابد که تمام این برنامه برای به دام انداختن یک تبهکار خطرناک است.
بررسی فیلم های اکران شده جدید
تا پیش از افتتاح مرکز سیمافیلم، روند تولید تلهفیلم سیر معلومی نداشت و پدیده خاصی محسوب نمیشد. اما با تاسیس مرکز سیمافیلم، هدف تاسیس آن ساخت فیلمهایی با درجه «الف» اعلام شد. تغییر ناگهانی تم فیلم بدون پیش زمینه کار کارگردانهای آماتور است.
یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر... در حالی که در یک اثر تلویزیونی یا تله فیلم، کارگردان بدلیل گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی و ذهنی بهره بگیرد و باید یا شعار زده عمل کند یا مستقیم گویی زیادی داشته باشد. گاهی از فیلمهای سریالی بلندمدت به عنوان زیربنای فیلمهای سینمایی استفاده میشود. 6ـ تلهفیلم به شبکههای تلویزیونی فروخته میشود و درآمدزایی دارد.
شاید بعضیها انگیزهشان را از دست بدهند وقتی میبینند کاری است که مخاطب از آن سرسری خواهد گذشت ولی من اینطور نمیتوانم کار کنم. فضای ارتباطی یک اثر تلویزیونی با مخاطب بیشتر مبتنی بر روانشناسی فردی است. یکی، دو نفر در هر خانه مینشینند و کار را تماشا میکنند ولی فضای ارتباطی کارگردان فیلم با مخاطب در سینما و سالن سینما مبتنی بر روانشناسی جمعی است و اصلا دو تا زیباییشناسی متفاوت دارد. یا مثلا یکی از ویژگیهای فیلمنامه خوب سینمایی ایجاز است، اما باور کنید در تلویزیون عکس آن مهم است. پس اصلا قواعد ساخت یک اثر در تلویزیون بر مبنای مخاطب تلویزیون، منوط به برخورداری از یک تجربه چندین و چندساله است.
آدمها دوست ندارند با او کار کنند و خلاصه همه پیامدهای طبیعی که برای آدمی اتفاق میافتد که کارش را بد انجام دهد. حالا وقتی در ساخت سریالها و تله فیلم این تاثیر وجود ندارد برآیند، همین میشود. یک وقتی سریالهای مناسبتی بدترین سریالهای تلویزیون بودند ولی بعد از چند سال مهم شدند و تبدیل شدند به سریالهای خوب تلویزیون.
مرگ ناگهانی وزنه بردار ایرانی در حادثه تلخ
یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود میآید، این است که فیلم و سریال چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت مهم فیلم ها و سریال ها در مدت زمان آنها و تعداد قسمت ها است. فیلم ها معمولا در یک قسمت هستند و اگر سازنده بخواهد داستان آن را ادامه دهد، معمولا بعد از حداقل یک سال قسمت بعدی را منتشر میکند. معمولا فیلم ها حدود 2 ساعت زمان دارند و سریال ها هر قسمت آنها کمتر از 1 ساعت است. سریال ها زمان انتشار قسمت های بعدی آنها مشخص است و معمولا تمام قسمت ها بصورت پیاپی منتشر میشوند. ریشه این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی بهطور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب میآمدهاست. تولید فیلمها از طریق ضبط تصویر مردم و اشیاء واقعی با دوربین یا به وجود آوردن آنها از طریق تکنیکهای انیمیشن یا جلوههای ویژه است.
اگر علاقمند به دنبال کردن فیلم های سینمایی جدید هستید، ما در مقاله ای فهرست بهترین فیلم های جدید دنیا را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. در تله فیلم ها معمولا ریتم کندتری حاکم است و ساختار فیلم هم با کنشها و واکنشهای زیادی مواجه باشد در نهایت مفهوم کلی تری را به مخاطب القا می کند. این سریال ها از تلویزیون پخش نمی شوند و به صورت ویدئویی عرضه می شوند.
ببینید خلاصه بازی تراکتور - خیبر
فیلمها از مجموعهای از قابهای انفرادی تشکیل شدهاند که زمانی که به سرعت و پشت سرهم نمایش داده میشوند، توهم حرکت را در بیننده بوجود میآورند. بر اثر پدیدهای به نام ماندگاری تصویر که بر اثر آن یک منظره برای کسری از ثانیه پس از بین رفتن آن در حفظ میکنند، چشمکهای بین تصاویر، قابل رویت نیستند. همچنین عامل ارتباط عامل دیگری است که باعث مشاهده تصاویر متحرک میگردد. رسانه هدف چه تاثیری بر نوع ساخت فیلم میگذارد؟ شاید اولین محدودیت (ویژگی) ساخت فیلم برای تلویزیون ابعاد فریم (نگاتیو) است. غالبا فیلم هایتلویزیونی باید توسط دوربین های 35 میلی متری فیلمبرداریشوند تا بهترین نمایش را در تلویزیون داشته باشند.
تفاوت فیلم های سینمایی و تلویزیونی
اما می دانیم کهامروزه صفحه نمایش تلویزیون ها با کیفیت های بسیار عالی (4K, Full HD) ساخته می شوند و قابلیت تغییر ابعاد تصویر را نیز دارند. از سوی دیگردوربین های فیلمبرداری نیز قابلیت تغییر ابعاد را دارند یا حتی می توان پس ازتولید فیلم با نرم افزارهای مختلف گرافیکی و ویدئویی ابعاد تصاویر را تغییر داد. مانوج نلیاتو شامالان ملقب به ام.نایت شیامالان یک کارگردان و نویسندهی آمریکایی – هندی است. او بیشتر فیلمهایش را در فیلادلفیا و پنسیلوانیا فیلمبرداری میکند. برخی از منتقدان سینما او ر ا با کارگردانانی چون استیو اسپیلبرگ و آلفرد هیچکاک مقایسه کردهاند.
در اینجا مراحل کلیدی ساخت تله فیلم را به طور جامع و کامل شرح میدهم. پس مخاطبی که در سال های بعد به تماشای این آثار نمینشیند . صنعت سینما یکی از اجزای اصلی توسعهی فرهنگ محسوب میشود، توسعهی صنعت سینما نیازمند شناخت ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
یعنی طرف یک کار آشغال ساخته، پولها را نفله کرده، باز دوباره به او سفارش کار میدهند و میرود انجام میدهد! اما تهیهکننده خوب هم بینشان هست و انصافا که به نقش خودشان آگاهند و تاثیر خیلی مثبتی بر کیفیت کار میگذارند. با این حال تهیهکنندگی در سینما و تلویزیون ایران مشکل بزرگی است و در هر دو بخش آدمهای کمتخصص خیلی زیاد هستند نسبت به رشتههای دیگر؛ آدمهای سودجوی بیمنطق، کمتخصص، نابلد و بیربط. گرچه بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینمایی، تلهفیلمها را فاقد کیفیت و استاندارد لازم میدانند اما تله فیلمهایی نیز یافت میشود که از بسیاری فیلمهای سینمایی روی پرده امتیازات بیشتری دارد.
چیزی هم که در تله فیم اهمیت داره نحوه روایت، فرم و زبان هست که چطوری اجرا میشه نه نوع دوربین فیلم برداری اون. اساس ساخت یک فیلم و روایت یک داستان تصویری، وجود قصه است. قصهی یک فیلم ممکن است در قالبهای مختلف و یا با سبکهای متفاوتی کلاسیک یا مدرن به تصویرکشیده شود اما در نهایت قصه وجود دارد. وقتی از ابتدا قصه بر اساس روابط علت و معلولی پایه گذاری میشود این رابطه باید در روال قصه وجود و ادامه داشتهباشد و خود را نقض نکند.
تهیهکنندگی هم بخشی از کار فیلمسازی است که بخش مهم و تاثیرگذار و تعیینکنندهای هم هست ولی با یک سود معقول. تصویر فیلم سینمایی به صورت ثبت یک قاب تصویر در ۲۴ فریم بر ثانیه صورت می گیرد و تصاویر بر روی فیلم به صورت مثبت یا منفی قابل رویت و از یکدیگر قابل تفکیک هستند. در حالی که در تصاویر ویدیویی که به صورت یک سیگنال الکتریکی هستند بر روی نوار ویدیو ضبط میشوند تا زمانی که مجدداً در یک گیرنده بازسازی نشوند قابل دیدن نیستند. ساخت تله فیلم (Television Film) یک فرآیند چندمرحلهای است که از ایدهپردازی تا پخش نهایی ادامه دارد.
بعد از اون سال ۱۳۷۷ تله فیلمی درباره اعتكاف تولید شد كه زمانش ۷۰ دقیقه بود. تا افتتاح مركز سیما فیلم، روند تولید تله فیلم سیر معلومی نداشت و پدیده خاصی محسوب نمیشد. اما با تاسیس مركز سیما فیلم هدف تاسیس این مرکز ساخت فیلم هایی با درجه «الف» اعلام شد که تله فیلم هم درجهبندی «الف» داشت. پس به طور معمول یک قاتل زنجیرهای فردی باهوش با پیچیدگیهای شخصیتی است. اما قاتل زنجیرهای که در فیلم شیمالان با آن طرف هستیم به گونهای رفتار میکند که به هیچ وجه توقع مخاطب را از یک قاتل زنجیرهای برآورده نمیکند. نویسنده برای این قاتل زنجیرهای هیچ فاکتوری که نشان د هنده شخصیت خاص وپیچیدهی او باشد در نظر نگرفتهاست.
به عنوان مثالمجموعه فیلم های سینمایی «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» یا «ارباب حلقه ها» تنها یک قسمتندارد و لذا راهنما را زیر سوال می برند. همچنین برخی فیلم های سینمایی مانند «قاتلان» (محصول NBC) در سال 1964 در ابتدا به نیت نمایش درتلویزیون ساخته شدند اما سپس تغییر هدف دادند. یا مینی سریال «چرنوبیل» سال 2019 را تصور کنید کهبر خلاف جدول بالا با 5 اپیزود به عنوان مینی سریال شناخته شد. قتلهای زنجیرهای در سینما دستمایهی فیلمها و سریالهای بسیاری قرارگرفتهاند. در این میان چه فیلمسازان آماتور، و چه فیلمسازان حرفهای شانس خود را در این زمینه امتحان کردهاند که باعث شده در دهههای آخیر شاهکارهای بی نظیری ساخته شود و البته در کنارش فیلمهای ضعیفی نیز وارد بازار سینما شوند.
۴ـ فیلمنامه تلهفیلم کاربردی است، یعنی با موضوعهای آموزشی یا رسانهای سفارش داده میشود. در کارگردانی فیلم، شناختِ تمامی عناصر بیانی سینمابسیار اهمیت دارد. کارگردان فیلم انیمیشن و زنده می تواند به کمک شناختِ عناصر و تمهیدات خاص هر دورسانه، در تر یکب با تخیل خلاقانه خود، بر امکانات بیانی هر دو رسانه بیفزاید.
واقعیت این است که تاریخچه تلهفیلم و ساخت آن را میتوان با نیاز مخاطب و البته شبکههای تلویزیونی به تأمین فیلم و سرگرمی مربوط دانست. فیلم تلویزیونی قالب جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل شباهت های فرمی سینمایی، کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. سینما و تلویزیون (شرایط تماشا، انداز? پرده و سایر مسایل فنی مانند صدا و ... ) ساختار متفاوتی برای آن از نوع روایت داستان تا نحو? دکوپاژ و فرم بصری در نظر گرفته می شود تا بتواند مخاطب گسترده ی تلویزیون را با خود همراه سازد. در این رساله تلاش شده تا این تمایزات با تأکید بر تفاوتهای کارگردانی که اصلی ترین جزء متمایزکنند?
به ظاهر شیامالان عناصر سینمایی سازی یک داستان را نادیده گرفته است و یا هوش تماشاچی خود را دست کم گرفتهاست. تاریخچه تلهفیلم در اروپا و آمریکا به سالهای میانی دهه 80 برمیگردد؛ زمانی که شیوه تولید سینمایی و تلویزیونی تغییر کرد و استودیوهای بزرگ فیلمسازی جای خود را به استودیوهای کوچک و گروههای مستقل داد. تاریخچه تلهفیلم در اروپا و آمریکا به سالهای میانی دهه ۸۰ برمیگردد؛ زمانی که شیوه تولید سینمایی و تلویزیونی تغییر کرد و استودیوهای بزرگ فیلمسازی جای خود را به استودیوهای کوچک و گروههای مستقل داد. تله فیلم واژه است که از سال 1383 به فیلم هایی اطلاق شد که نه ساختار سینمایی کامل دارند و نه صرفا مجموعه ی تلویزیونی هستند واژه تله فیلم از تله + فیلم تشکیل شده یعنی فیلم تلویزیونی .
با وجود چالشها و مشکلات ممکن، نتیجه نهایی میتواند یک اثر هنری موفق و تأثیرگذار باشد که مخاطبان را به خود جذب کند. تله فیلم یا فیلم های تلویزیونی بدلیل ماهیت کارکرد رسانه ای و گسترده بیشتر مخاطب، نسبت به یک اثر سینمایی عام تر است و عام بودن یک اثر هنری، اقناع مخاطب را تصادفی می کند، در حالی که فرم و ساختار یک اثر سینمایی فاخر از همان ابتدا به دنبال اقناع مخاطب خاص است. گرچه بسیاری از كارشناسان و منتقدان سینمایی، تلهفیلمها رو فاقد كیفیت و استاندارد لازم میدونند، اما تله فیلم هایی هم پیدا میشن كه از خیلی فیلم های سینمایی روی پرده امتیازات بیشتری دارن.
تله فیلم در حقیقت همون فیلم تلویزیونی هستش که ویژگی های خاص خودشو داره و در این مطلب قراره به همین ویژگی ها بپردازی. فیلمهای او سرشار از خلاقیت، هیجان و تعلیق بودند که تماشاجی را وارد یک بازی و درگیری ذهنی پیچیدهای میکرد و علاوه بر اینها میشد مفاهیم و معنای خاصی را از فیلمهایش دریافت کرد. در فیلم حس ششم صحنهی افتادن حلقه و هنگامی که راز فیلم بر ملا میشود تماشاچی شاهد صحنهای میخکوب کننده و نفسگیر و البته بسیار غمانگیز است. در فیلم دهکده تخیل و وهم موج میزند و تماشاچی شاهد فضایی توهم زا و میخکوب کنندهاست که همهی توجه و تمرکز او را به خود جلب میکند. و اما فیلم «تله» اصلاً قابل مقایسه با فیلمهای پیشین این کارگردان خلاق و شاخص نیست.
تله فیلم ها فیلم هایی هستند که مخصوص پخش از شبکه های تلویزیونی ساخته می شوند و یک شبکه تلویزیونی هزینه های تولید آن را به عهده می گیرد. در تله فیلم به موضوع، بیشتر از جلوه های تصویری اهمیت داده می شود و بودجه آن بسیار محدود است. برای داوری هم از بزرگان و پیشکسوتان عرصه فیلمسازی و نقد دعوت کردیم؛ مثل آقای داریوش مهرجویی، مسعودکیمیایی، جواد طوسی و... که اتفاقا خیلی هم موثر بود و باعث شد خیلی از دوستانی را که با ما همکاری داشتند در 29 تله فیلمی که ساخته بودیم در این 3سال، دوباره ببینیم و به همکاری ادامه دهیم. اما واقعا درخواست ما از مسئولان تلویزیون این است که یک داوری میان تمام آثار انجام شود بلکه آن را جدیتر بگیرند.
نه، این خبرها نیست، وگرنه یک سینماگر هم اگر این شناخت را به دست بیاورد و تعصبات کورکورانه را نسبت به اینکه سینما بهتر است و...کنار بگذارد و یاد بگیرد تلویزیون فرصت خاص خودش را دارد موفق میشود که در تلویزیون هم مخاطب داشته باشد و کار خوب ارائه دهد. ولی اگر کسی با این تفکر که من کارهای خوبم را در سینما میسازم و زنگ تفریحم را میروم تلویزیون که پول در بیاورم به تلویزیون بیاید، مطمئن باشید که شکست میخورد؛ که دیدید نمونههایش را. البته جدی نگرفتن تله فیلم از جانب عوامل دیگر مثل بازیگران و به خصوص کارگردانها لطمهای کمتر از بحث تهیه به آثار وارد نمیکند. همچنین سریال های ایرانی خوبی نیز در چند سال اخیر در پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال تولید و منتشر شده اند که سریالی مانند پوست شیر مورد استقبال کاربران خارجی نیز قرار گرفتند. همانطور که در مقدمه گفتیم، مهمترین تفاوت فیلم و سریال در تعداد قسمت ها و مدت زمان هر قسمت است.
تمامی طراحی و حقوق سایت مطلعق به تیم ریکولی می باشد(copyright
رفتار خاصی برایش طراحی نکرده، هیچ وجه خاصی تعریف نکردهاست و به طور عمیق و اساسی به این شخصت مهم فیلم نپرداختهاست. و اینگونه است که شخصیت قاتل زنجیرهای که میتوانست فیلم را به یک فیلم رده بالا تبدیل کند عملاً ناکارآمد از آب در آمده است و در نتیجه فیلم هم به یک فیلم آبکی تبدیل شدهاست. او باید به گونهای نفش آفرینی کند که تماشاچی بتواند پیچیدگی، مرموز بودن و برانگیختگی احساسات و عواطف او را ببیند و حس کند. بازی بایستی آنقدر قوی باشد که تماشاچی درک کند یک قاتل زنجیرهای با چه چالشهای درونی درگیر است. اما بازیگر نقش منفی نتوانسته بازی قابل قبولی از خود ازائه بدهد.
۶ـ تلهفیلم به شبکههای تلویزیونی فروخته میشود و درآمدزایی دارد. هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکانسنجی کاربرد فیلم سینمایی به عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دورههای آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان) است. در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012).
مرحله چهارم: پس تولید
با گسترش شبکه های تلویزیونی دیجیتالی که بصورت سرسام آور درحال نشان دادن سریال ها یا فیلم های تکراری هستند ، ساخت “تله فیلم” راه حلی است که مسئولان آن را انتخاب کردند برای پر کردن کنداکتور شبکه های تلویزیونی خودشان . کمیت و تعداد این آثار از فیلم های سینمایی ایرانی هم پیشی گرفته است و ساخت این آثار همچنان با شدت ادامه دارد . تله فیلم یا فیلم تلویزیونی، فیلمی است که بهطور اختصاصی برای شبکههای تلویزیونی ساخته میشود. تلهفیلم، واژه ترکیبی است که از تله (تلویزیون) و فیلم (فیلم سینمایی) میآید. آنچه در تلهفیلم اهمیت دارد فرم، زبان و نحوه روایت فیلم تلویزیونی است نه نوع دوربین آن.
اما به نظرتان واقعا اینطور است؟ ما در یکی از پست های سایت کلاسی فیلم نشان دادیم که سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» از لحاظ موارد جنسی و خشونت به قدری بی پرده است که حتی منتقدان غربی نیز به سازندگان فیلم حمله کرده اند. امروزه شبکه های تلویزیونی خصوصا در غرب تمام حریم ها را از بین برده اند و هر موضوع و محتوایی را بی پرده و عیان نشان می دهند. بیش از یک دهه است که ساخت تلهفیلم در ایران به شکل جدی گسترش یافته است. در این سال فیلمهای «رابطه» به سفارش شرکت مخابرات تولید و از شبکه پنج سیما پخش شد. پس از آن سال ۱۳۷۷ تلهفیلمی درباره اعتکاف تولید شد که زمان آن ۷۰ دقیقه بود.
این لطمه زدن هم اعتقادی است که خیلیها داشتند و بعضی از این خیلیها هم خودشان رفته رفته وارد گود شدند و تله فیلم کار میکنند. درستش این است که ما به تماشاگرمان فکر کنیم و به شعور و سلیقه او احترام بگذاریم چون دیگر تماشاگر ما خیلی فرق دارد با چند سال قبل. حالا دیگر غیر از فیلمهای روز جهان، سریالها هم در اختیار او قرار دارد، پس به محض دیدن کارها قیاس میکند و باید سعی کرد که در این قیاس کردن خیلی جا نخورد. ولی اینکه از لحظه اول بدون اعتقاد و توجه کامل کار کند اصولا رفتار غیرحرفهای و غیرشرافتمندانهای است.
{تله فیلم ایرانی
|}تفاوت دومی که بین فیلم های تلویزیونی و سینمایی به ذهن می رسد تفاوت مضمون به خاطر تفاوت مخاطبین است. سازندگان می دانند که تلویزیون مخاطب عمومی از جمله کودک و نوجوان دارد. به همین خاطر نمی توانند صحنه های خشن یا جنسی یا محتوای سیاسی را نمایش دهند. فیلم تلویزیونی «قاتلان» ساخته شبکه NBC تنها به دلیل خشونت زیاد در سینما پخش شد و نتوانست به صورت عمومی به صفحه نمایش تلویزیون راه یابد.
معمولا این سریال ها زیاد با چهارچوب مقررات تلویزیون جور نیستند. در ایران به مجموعه این سریال ها شبکه نمایش خانگی می گویند. از نظر کارشناسی، آثار تلویزیونی نمی تواند عنصر تاویل پذیری سینما را در خود داشته باشد از این رو سینما همیشه سینما باقی خواهد ماند. تلویزیون بدلیل ماهیت رسانه ای بودنش چندی صباحی قصد رقابت با سینما را داشت اما سینما راه خود را ادامه داد و با آثاری ماندگار توانست مخاطب خود را حفظ کند. سینما بدلیل رویکرد ساختاری، محل ظهور و بروز برخی ایده های فلسفی و فلسفه جامعه شناسی شده است در حالی که در تلویزیون این ایده ها باعث سرگردانی مخاطب می شود به همین دلیل نگاه روشنفکرانه در تلویزیون راه به جایی نمی برد و این ایده ها تنها در سینما قابل وانمایی است. کپی برداری از سینمای آمریکا، هند، ترکیه و ایتالیا در فیلم فارسی یک امر متداول در بین کارگردانان شد و دختران و پسران روستایی در تولیدات آن روزها با پوشیدن لباسهای خارجی، تبدیل به تیپ های غربزده با کراوات و شلوار جین و موهای رنگ کرده شدند.
{تاریخچه تله فیلم
|}10ـ یکی از کاربردهای تلهفیلم مثلا در آمریکا دنبالهسازی ارزان فیلمهای پرهزینه است. «جنگ ستارگان» نمونهای است که تلهفیلمهای زیادی در ادامه آن ساخته شده است. 2ـ تلهفیلمها به صورت ادواری از شبکههای تلویزیونی و کابلی پخش میشود؛ نه این که مانند ایران تنها یکبار پخش شود. ۱۰ـ یکی از کاربردهای تلهفیلم مثلا در آمریکا دنبالهسازی ارزان فیلمهای پرهزینه است.
در بُعد تولید، مهم ترین وظیفهکارگردان، فراهم آوردن شرایطی است که گروه تولید بتواند تمامی تخصص و خلاقیت خود را هم سو باا... از نظر بیشتر افراد فیلم از انواع مهم هنر بهشمار میآید. فیلمها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده را دارند. عوامل دیداری سینما، نیاز به هیچ نوع ترجمهای ندارد و قدرت ارتباطات جهانی را به یک محصول تصویر متحرک میبخشند. هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد بهخصوص اگر از تکنیکهای دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه میسازد، بهره جسته باشد. فیلمها همچنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگهای مشخص تولید شده و آن فرهنگها را منعکس کرده و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد.
بخش مهمی از این تلهفیلمها به تولیدات مرکز سیمافیلم تعلق دارد که در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی موفق به دریافت جوایز ارزشمندی شده است. با این حال به نظر میرسد تولید و اکران تلهفیلم در کشور ما نیازمند حمایت بیشتری است. تلهفیلم یا فیلم تلویزیونی، فیلمی است که بهطور اختصاصی برای شبکههای تلویزیونی ساخته میشود. تله فیلم ها بسته به نیاز مخاطب روی آنتن تلویزیون میرن که جالبه بدونید امروزه تعداد تله فیلم هایی که در کارگاه های فیلم سازی کوچک ساخته میشه بیشتر از فیلم های سینمایی از کمپانی های بزرگ فیلم سازی در کل جهان هست چون نیاز مخاطب اینو میطلبه.
یعنی فیلم که قابلیت پخش در سینما را ندارد و عناصر سینمایی را ندارد .تله فیلم همان سریال است که در 90 دقیقه خلاصه شده باشد . این فیلم ها فقط کمیت دارند و کیفیت ندارند البته اکثر غریب به اتفاق این فیلم ها این طور هستند . در بین استثنا هم وجود دارد مانند تله فیلم حبیب یا تله فیلم تنهایی که در اولی حمید فرخ نژاد و در فیلم دوم شهاب حسینی بازی درخشانی ارائه دادند و باعث شدند که این تله فیلم ها درخشیده شونددر واقع باز هم ستاره های سینمایی بودند که این استثنا را بوجود آوردند . ببنده وقتی تله فیلم میبیند نباید توقع سرگرم شدن (که اصلی ترین مزیت سینما و تلویزیون است) را داشته باشد زیرا ساختار این فیلم ها به دلیل کم خرج بودن اغلب ضعیف است .
با تولید تلهفیلم است که صداوسیما میتواند با اطمینان، چیزی را که خودش ساخته است و استاندارد و خطوط قرمزش در آن رعایت شده به جای فیلم سینمایی معمول پخش کند. در نتیجه، مدیران صداوسیما کمکم تصمیم گرفتند خودشان فیلمهای بلند مناسب پخش تولید کنند. ابتدا سیمافیلم در هر سال تعدادی تلهفیلم تولید کرد، اما پس از گذشت یکی دوسال، شبکههای تلویزیونی خود به طور مستقل به تولید روی آوردند. در یکی دو سال اخیر این محصولات به ۹۰دقیقهای مشهور شدهاند. فیلمنامهنویسان و کارگردانان زیادی از سینما به تلویزیون کوچ کردند و در رونق تولید تلهفیلمها هرکدام سهم خود را بردند.
که باید اول از همه از مدیران صدا و سیما پرسیده شود اما جواب هایی که به ذهن هر ببینده این آثار می رسد این است که مدیران یا مسئولان با این آثار کمیت کار خود را بالا میبرند و کمیت چیزی است که گاهی اوقات مدیران به فکر آن هستند . یکی دیگر ازتفاوت های عمده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بودجه ساخت آنهاست. غالبا اینگونهفرض می شود که فیلم های سینمایی با استقبال بیشتری روبرو می شوند و بودجه بیشتریبه خود اختصاص می دهند.
در باب دلایل مدیران تلویزیون در روی آوردن به تلهفیلم، تحلیلهای بسیاری وجود دارد. یکی از این تحلیلها این است که از سالهای ۱۳۷۶ و ۷۷ فشار نهادهای فرهنگی، کارشناسان، برخی مسئولان و عدهای دیگر در مساله پخش فیلمهای آمریکایی در تلویزیون و اخطارهای جدی در خصوص اثرات تخریبی آن افزایش یافت. فیلمهای سینمایی ایرانی تولید شده پس از دوم خرداد ۷۶ نیز با سیاستها و ممیزی تلویزیون همخوانی نداشت. گسترش شبکههای تلویزیونی هم نیاز به پخش فیلم بیشتر را به وجود آورد. مناسبتهای مختلف مذهبی، آیینی و تاریخی یکی از عوامل شکلدهنده نیاز تلویزیون به تلهفیلم محسوب میشود.
در ادامه فیلم شاهد تعقیب و گریز مجرم و پلیس هستیم و البته شگردهایی که متهم برای گریختن و پلیس برای به دام انداختن او به کار میبرد. اما این شگردها گاه ساده لوحانه به نظر میرسند و فاقد آن هیجان و تعلیق و تنش یک تعقیب و گریز واقعی و نفس گیر بین پلیس و یک قاتل زنجیرهای است. اگر فیلم بدی بسازد همه از او جواب میخواهند، مسخرهاش میکنند و همه جا مینویسند، وقتی فروش نکند فیلم بعدیاش را ممکن است نتواند بسازد.
در این فیلم نویسنده و کارگردان ناگهان به سراغ قاتل زنجیرهای می روند و در واقع از نیمهی دوم به بعد است که به قصه او می پردازند. در واقع نویسنده وکارگردان بدون مقدمه به طور ناگهانی زاویهاش را تغیرمیدهد و از آن حال و هوای و فضای تینیجری خارج میشود و وارد یک بازی جدی از معما، و تعقیب و گریز می شود. از نظر تکنیکی و فنی فیلم «تله» بیشتر از آن که سینمایی باشد، تلویزیونی است.
فیلم مفت بر چقدر فروش داشته