آموزش سئو برای موبایل
سئو موبایل راهنمای 8 مرحله ای برای mobile seo آکادمی فرین
چرا که با ارائه یک تجربه کاربری فوقالعاده در تلفن همراه، به راحتی میتوانید بازدیدکننده را تبدیل به مشتری کنید. اما با ارائه یک تجربه کاربری نامناسب، به راحتی بازدیدکنندگان سایت را ترک میکنند. سئو موبایل تنها به بهبود رتبهبندی محدود نمیشود، بلکه به تجربه کاربری (User Experience) نیز کمک میکند. سایتهایی که به درستی برای موبایل بهینهسازی شدهاند، سریعتر بارگذاری میشوند، ناوبری آسانتری دارند و کاربران را مدت طولانیتری در سایت نگه میدارند. این عوامل به طور مستقیم بر نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه (ROI) تاثیر میگذارند.
به جای استفاده از افزونه هایی که ممکن است روی گوشی هوشمند شما بارگذاری نشوند، بهتر است به چارچوب های HTML5 و جاوا اسکریپت پایبند باشید. به همین دلیل بسیار مهم است که به دنبال راه هایی برای بهینه سازی زمان بارگذاری سایت خود با استفاده از PageSpeed Insights Google باشید . برای بهبود سرعت سایت خود، بهینه سازی اندازه تصویر، کوچک سازی کد، کش مرورگر و کاهش تعداد تغییر مسیرها را امتحان کنید. در دنیای امروز که سرعت حرف اول را میزند، کاربران اینترنت حوصله صبر برای بارگذاری سایتها را ندارند. طبق تحقیقات، بیشتر کاربران کمتر از 8 ثانیه برای لود شدن یک سایت منتظر میمانند. بنابراین، اگر سایت شما کند باشد، کاربران قبل از دیدن محتوای آن، صفحه را ترک خواهند کرد.
در واقع اینترنت مجموعهای از شبکههای بزرگ و کوچک است که به هم پیوستهاند و تمام کره زمین را پوشش میدهند. ما در این دوره آموزش html و css به یک مروگر نیاز داریم که معمولا از قبل در سیستم های ما موجود میباشد. علاوه بر آن به یک نرم افزار برای کد نویسی نیاز داریم که از نرم افزار vs code استفاده خواهیم کرد این نرم افزار کاملا رایگان ، سبک و قابل نصب روی سیستم های نه چندان قوی است. کلمات کلیدی متوسط، در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، نتایج دقیقتری ارائه میدهند و همچنان از میزان جستجوی نسبتاً بالایی برخوردارند. عباراتی مانند «توپ آدیداس»، «تبلت سامسونگ» و «لباس ارزان» نمونههایی از این نوع کلمات هستند.
یکی از اصول کلیدی در بهینهسازی موبایل این است که محتوای نمایش دادهشده در نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان باشد. اگر محتوای سایت شما در نسخه موبایل ناقص یا متفاوت باشد، این موضوع میتواند بر تجربه کاربری تأثیر منفی بگذارد و در نهایت باعث کاهش رتبه سایت در جستجوهای موبایلی شود. سئو و بهینهسازی سایت برای موبایل، یعنی ارائه یک تجربه فوقالعاده برای کاربرانی که با استفاده از تلفن همراه وارد سایت میشوند. حالا منظور از ارائه یک تجربه فوقالعاده، بارگذاری سریع و بدون مشکل سایت همراه با محتوای مفید و کاربردی است. شاید فکر کنید که سئو موبایل کار بسیار ساده و آسانی است، اما متاسفانه همین موضوع توسط بسیاری از طراحان سایت رعایت نمیشود و در نتیجه آسیب جدی به SEO وارد میشود.
این راهنما هرچه که باید در مورد سئوی موبایل بدانید به شما آموزش می دهد. تا بتوانید وبسایت خود را برای اولویت ایندکس موبایل (Mobile-first index) آماده کنید. اما داشتن یک سایت سازگار با موبایل به چه معناست و از کجا شروع می کنید؟ این دقیقا به مفهوم سئو موبایل (Mobile SEO) باز می گردد. اینترنت شبکهای گسترده و جهانی است که دستگاهها و کامپیوترهای مختلف را در سراسر دنیا به هم متصل میکند. این شبکه به شما این امکان را میدهد که در هر نقطه از جهان، به اطلاعات دسترسی داشته باشید و با دیگران در تعامل باشید.
خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کردهاند. کاربران این کلمات را زمانی جستجو میکنند که آماده خرید یا انجام یک اقدام مشخص هستند. عبارتهایی مثل «خرید آیفون ۱۶»، «سفارش آنلاین عطر» و «تخفیف کفش ورزشی» کلمات کلیدی تراکنشی به حساب میآیند. این کلمات معمولا رقابت کمتری دارند و راحتتر در نتایج جستجو رتبه میگیرند. بهعلاوه، نرخ تبدیل بالاتری هم دارند؛ چون کاربر دقیقا همان چیزی را میخواهد که شما ارائه میدهید.
شما می توانید از ابزار ممیزی سایت Semrush برای یافتن بهترین امتیازات ضروری وب استفاده کنید. طیف گسترده ای از دستیارهای جستجوی صوتی وجود دارد که افراد از آنها استفاده می کنند، مانند سیری در آیفون، الکسا و غیره. به همین ترتیب، شما می توانید هر عبارت کلیدی محلی را انتخاب کنید و Semrush صدها کلمه کلیدی با هدف جغرافیایی را به شما ارائه می دهد. لس مضامین وردپرس ذکر شده در بالا بسیار مقرون به صرفه هستند و با طراحی خارج از جعبه سازگار با موبایل عرضه می شوند. پیاده سازی این کار سخت به نظر می رسد، اما افزونه ای مانند WP Rocket می تواند تمام نیازهای ذخیره سازی شما را برطرف کند.
در این مطلب از آکادمی نوین همراه ما باشید تا در 10 دقیقه، مطالبی را در مورد سئوی موبایل بیاموزیم که یک عمر مشتریهای شما را حفظ میکند. کاربرانی که با استفاده از موبایل خود محتوای سایت را نگاه میکنند، حوصله خواندن پاراگرافهای طولانی را ندارند، به همین دلیل باید سبک محتوای خود را مختصر و کوتاه کنید. همچنین اندازه فونت و بهکاربردن تیترهای جذاب میتواند سئو موبایل را حرفهایتر کند. AMP یا Accelerated Mobile Pages به معنای صفحات بهینه شده برای موبایل، یکی از پروژه های گوگل برای ترغیب کاربران به استفاده از موتور جستجوی گوگل است. اگر وبسایت وردپرسی دارید خیلی آسان می توانید با استفاده از افزونه ها این قابلیت را به سایت خود بیاورید.
از جملات خیلی طولانی استفاده نکنید، پاراگرافها را در به چهار جمله محدود کنید و متن را با استفاده از نکات موردی، فهرستها و عناوین به قطعات کوتاهتر تقسیم کنید. هیچچیز برای بازدیدکننده ترسناکتر از حجم عظیمی از متن درهم و بدون قالب نیست. محتوای خود را در تلفن هوشمند بررسی کنید تا ببینید چگونه نمایش داده میشود و روشهایی برای بهبود آن پیدا کنید. ابزار تحلیلگر «سئوی پریمیوم یوست» میتواند در بهبود محتوا به شما کمک کند. سایت شما هرگز بهاندازه کافی سریع نخواهد بود؛ زیرا همیشه کاری برای بهبود بیشتر آن وجود دارد و این خیلی خوب است. با نظارت دقیق بر عملکرد سایت موبایلی خود میتوانید از هر فرصتی برای بهبود آن استفاده کنید.
عبارتهای مثل «دیجیکالا»، «ورود به اینستاگرام» و «صفحه اصلی دیدوگرام» از نمونههای کلمات کلیدی ناوبری هستند. کلمات کلیدی بلند عباراتی هستند که از سه کلمه یا بیشتر تشکیل میشوند. هدف استفاده از این کلمات، جذب کاربرانی است که دقیقاً میدانند بهدنبال چه چیزی هستند. این کلمات با وجود اینکه جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را بهوضوح مشخص میکنند. استفاده از افزونههایی مانند فلش میتواند باعث مشکلات سازگاری با دستگاههای تلفن همراه شود که به نوبه خود میتواند منجر به از دست دادن بازدیدکنندگان بالقوه شود.
در حال حاضر کاربران از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده می کنند. به طور منظم سایت خود را با ابزارهایی مانند Google Search Console و Google Mobile-Friendly Test بررسی کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا خطاهای مربوط به موبایل را شناسایی و برطرف کنید. همچنین، از ابزارهایی مانند Lighthouse برای ارزیابی عملکرد سایت در موبایل استفاده کنید. از منوهای کشویی و دکمههای بزرگ برای تسهیل حرکت کاربران در سایت استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که لینکها و دکمهها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به راحتی قابل کلیک باشند.
اینگونه میتوانید کاربران بسیار بیشتری را به سمت سایت جذب کنید و در نتیجه هم فروش بیشتری داشته باشید. فقط این موضوع را فراموش نکنید که سئو موبایل هم فرایندی زمانبر و طولانی است. بنابراین انتظار نداشته باشید که با ایجاد تغییرات جدید، خیلی سریع به رتبههای بهتر دست پیدا کنید. یکی از بهترین ابزارهایی که در زمینه تست و بررسی سرعت سایت میتوانید از آن استفاده کنید، PageSpeed Insights میباشد. همچنین پیشنهاداتی ارائه میدهد که با توجه به آنها میتوانید سرعت سایت را بهبود دهید.
چرا که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، علاوهبر اینکه یک سایت را در دسکتاپ بررسی میکنند، در موبایل هم بررسی میکنند. اگر بخواهید برای نسخه تلفن همراه سایت وقت نگذارید، انتظار رتبههای خوبی در نتایج جستجو نداشته باشید. همانطور که در ابتدا اشاره شد، امروزه اکثر افراد کارهای روزمره را با کمک تلفن همراه انجام میدهند. در طراحی Dynamic serving، کدهای HTML و CSS متفاوتی بر اساس درخواست User Agent در سایت نمایش داده میشود. در این حالت نمایش صفحات سایت در دستگاه های مختلفی که کاربر استفاده میکند، متفاوت است و یک تجربه کاربری بسیار مناسب برای دسکتاپ و موبایل ایجاد میشود. URL های جداگانه در سئو موبایلاین پیکربندی تنظیم شامل داشتن URL های مختلف برای وب سایت شما برای نمایش موفقیت آمیز محتوای شما در دستگاه های مختلف تلفن همراه است.
اما این حالت تا زمانی صدق می کرد که گوگل تمام جستجوهای خودش را مبتنی بر اولویت جستجوی موبایل انجام نمی داد. چطور؟ چون گوگل کل الگوریتم خودش را مبتنی بر موبایل نوشت و آن را الگوریتم Mobile-First نامید. اگر از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای سایت خود استفاده می کنید، افزونه های متعددی در دسترس هستند که به طور خودکار محتوای شما را با داده های ساختاریافته علامت گذاری می کنند. هدف از این دوره ارائه دانش علمی و کاربردی است که در دنیای واقعی قابل استفاده است. همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.
بعنوان مثال ممکن است شما در نسخه دسکتاپ یک اسلایدر با تصاویر افقی و بزرگ داشته باشید ولی در موبایل از یک تصویر ساده و عمودی به جای آن استفاده کنید. با این کار کاربرانی که با موبایل وارد سایت شده اند دیگر نیازی به دانلود تصاویر بزرگ اسلایدر شما نخواهند داشت و این موجب افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربری خواهد شد. این روند با رشد چشم گیری رو به افزایش است و میتوان گفت در سال های آینده جستجو از طریق گوگل در تسخیر موبایل خواهد بود. استقبال کاربران از تلفن های هوشمند به قدری زیاد بوده است که گوگل الگوریتم هایی اختصاصی مانند Mobilegeddon برای بررسی و ایندکس نسخه موبایل سایت ها معرفی کرده است. هدف این شکل از سئو نه تنها افزایش رتبه موتورهای جستجو است، بلکه ارتقاء تجربه کاربر تلفن همراه از طریق محتوا و فناوری را نیز در اولویت قرار می دهد. این ابزار به شما امکان میدهد استراتژی کلمات کلیدی رقبا را نیز بررسی کنید.
شما همچنین باید به صورت مداوم نسخه های مختلف از محتوای خودتان را برای دستگاه های جدیدی که منتشر می شوند، ایجاد کنید. در صورتی که شما این کار را نکنید، سایت شما ممکن است یک دستگاه جدید را شناسایی نکند… و به آن ها نسخه ای را نمایش دهد که بر روی دستگاه آن ها اصلا خوب باز نمی شود. سرویس دهی به صورت پویا قطعا بهتر از استفاده از نسخه M در وبسایت می باشد. به عنوان مثال، سایت هایی که به صورت پویا سرویس می دهند، معمولا نسخه های دسکتاپ را به کاربران موبایل نمایش می دهند. به صورت خلاصه، من پیشنهاد نمی کنم که شما سایت خودتان را به دو قسمت دسکتاپ و موبایل تقسیم بندی کنید. تقریبا می توان گفت این بدترین راه برای پیکربندی سایت در زمینه سئو سایت موبایلی می باشد.
همانطور که اشاره کردیم، کلمه کلیدی یکی از معیارهای گوگل برای رتبهبندی صفحات است. گوگل باید تصمیم بگیرد از میان میلیونها صفحه کدامها را به کاربر نمایش دهد و کلمات کلیدی به گوگل در درک معنای صفحه کمک میکنند. این فرآیند شامل ارائه ناوبری یکپارچه برای بازدیدکنندگان تلفن همراه، اطمینان از زمان بارگذاری سریع در دستگاه های موبایل و طراحی هر عملکرد با در نظر گرفتن کاربر تلفن همراه است. گوگل از الگوریتم Mobile-First Indexing استفاده میکند، به این معنی که نسخه موبایل سایت شما بهعنوان نسخه اصلی برای رتبهبندی بررسی میشود. ممکن است سایت شما امروز در صفحه اول گوگل باشد؛ اما فردا سایتی با استراتژیهای قویتر جایگاه شما را بگیرد.
ایزی وب با دانش و تجربه خود در زمینه طراحی و توسعه وبسایت های شرکتی، آماده ارائه خدمات متنوع و بهترین راهکارها برای شما است. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، بدون دیده شدن صفحه ای از وبسایت و ایندکس آن، فرایند سئو عملا آغاز نمی شود. بخصوص پس از آپدیت الگوریتمی موبایل فرست ایندکس، اغلب وبسایت ها به جای کرول شدن با گوگل بات دسکتاپ، با حالت موبایلی دیسکاور شده و ایندکس می شوند. داشتن مشکل موبایل فرندلی در وبسایت باعث می شود که سایت از ابتدا توسط گوگل بات کنار گذاشته و اصطلاحا اکسکلود شود. بنابراین تحت هر شرایطی، باید محتوای یکسانی در موبایل و دسکتاپ نمایش دهید. همچنین بهتر است این را نیز در نظر بگیرید که مخاطبان شما چطور وب سایت شما را بازدید می کنند.
به جای وارد کردن یک عبارت جستجو در جستجوی Google، شما به سادگی سؤال خود را بیان می کنید. همانطور که در بالا می بینید، ابزار کلمه کلیدی SEMrush بیش از 300 کلمه کلیدی با هدف جغرافیایی را پیشنهاد می کند، برای مثال کلمه کلیدی "آژانس بازاریابی نیویورک". اگر هنوز از آن استفاده نمی کنید، از پلتفرم وردپرس خود میزبان برای وب سایت خود استفاده کنید. کلیه حقوق مادی و معنوی دوره ها متعلق به وبسایت آموزشی دانشجویار می باشد. خیر، HTML یک زبان برنامهنویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری (markup language) است که برای توصیف و ساختاردهی محتوای متنی، تصاویر، پیوندها و دیگر المانهای وب استفاده میشود. برای یادگیری عمیق تر این مباحث در دوره طلایی آموزش فرانت اند از ۰ تا ۱۰۰ طراحی وب حرفهای توسط همین مدرس تدریس شده است.
اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، میکوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. خوشبختانه طی سالهای اخیر، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند. میتوانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و میتوانید برای موتورهای جستجو بنویسید. فراتر از جنبه های فنی، مهم است که به یاد داشته باشید که کیفیت محتوای شما برای موبایل نیز مهم است، زیرا متن ساده، خوانا و با فاصله مناسب تجربه خواندن جذاب تری را ایجاد می کند. در دنیای پرسرعت امروزی، ما برای همه چیز صبر و حوصلهمان را از دست دادهایم؛ از جمله برای جستجو کردن در اینترنت. بر طبق تحقیقی که تیم تحقیقاتی زونا انجام داده است، کمتر کاربری بیشتر از 8 ثانیه منتظر لود شدن یک سایت میماند.
حالا با توجه به اینکه اکثر کاربران دسترسی راحتتر و سریعتری به تلفن همراه دارند، ترجیح میدهند که با استفاده از موبایل یک خرید یا جستجو را در سطح اینترنت انجام دهند. حتی شرکت گوگل مدتی قبل یک آمار جالب ارائه داد که نشان میداد آمار خرید کاربرانی که از تلفن همراه استفاده میکنند، نسبت به کاربرانی که از سایر دستگاهها استفاده میکنند بیشتر است. Silo content به ربات های موتور جستجو کمک می کند که وب سایت شما را به درستی تفسیر کرده و احتمال رنک گرفتن صفحه شما را در کلمات کلیدی هدف افزایش دهند. لینک های داخلی درون محتوا، پیدا کردن عبارات کلیدی هدف در متن را برای کاربران ساده می کند. این کار احتمال دیده شدن مقاله های قدیمی شما را که مرتبط با مقاله های جدید هستند افزایش می دهد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری